close
premier
utoljára
46207_-_254

A 10 legjobb HBO-s sorozat főcím

Amióta a televíziós sorozatok a mozifilmekkel is felveszik a versenyt minőség szempontjából, a főcímek elkészítése külön művészetté vált. Csakúgy, mint az igazán egyedi hangulatú szériák forgatásában, ezen a téren is élen járnak a kábelcsatornák, így az HBO is. Összegyűjtöttük a legjobb HBO-s sorozat intrókat, amelyek akár önálló kisfilmekként is megállnák a helyüket.

10. Boardwalk Empire - Gengszterkorzó
Olyan főcímet készíteni egy sorozathoz, amely egyetlen vizuális metaforaként vázolja fel a történetet, és adjá át egy viharos kor hangulatát, nem egyszerű dolog. A Boardwalk Empire - Gengszterkorzónak azonban sikerült a bravúr, hiszen az intróból egyértelművé válik, hogy a cselekmény Nucky Thompson körül bonyolódik majd, aki az egyetlen biztos pont Atlantic City viharosan változó életében. A készítők igyekeztek a tengeren hullámzó palackokat központi motívumként ábrázolni, amelyek egy ismeretlen üzenetet, a jövőt szimbolizálják, ám Karin Fong kreatív szakemberben felmerült, hogy milyen lenne, ha az üvegek magát a közelgő vihart jelképeznék. "Tim van Patten, a sorozat rendezője az egyik alkalommal rajzolt egy skiccet, amelyen egy alak volt látható, amint számtalan palack sodródik felé, és annyira megtetszett a koncepció, hogy ezzel a szürreális képpek kezdtünk dolgozni. Egy ember ott áll a végzetét nézve, és nem moccan, hiába éri el a káosz. Nucky pontosan ilyen karakter: bármi történjék is, őt nem sodorja el a vihar" - árulta el Fong.

Zene: The Brian Jonestown Massacre - Straigh Up and Down


9. Hármastársak
A Hármastársak egy poligám család történetét meséli el, ahol egy férjre összesen három feleség jut, és ez a felállás természetesen számos problémát szül. Ezt a nem mindennapi helyzetet nem lehetett könnyű dolog ízlésesen megjeleníteni a főcímben, ám a kreatív csapatnak mégis sikerült arra az egyszerű, de nagyszerű témára felhúzni, amelyet úgy lehetne megfogalmazni, hogy "vékony jégen táncolás". Egy másik magyarázat szerint, mivel a főhős Bill mormon vallású, az egész főcím a mormonok hite szerinti túlvilági létet hivatott szimbolizálni, ahol a férfi a halál után újra egyesül családjával, és saját "bolygójának" ura lesz, amelyet feleségeivel népesíthet be.

Zene: The Beach Boys - God Only Knows



8. Maffiózók

Az egyik legjobb drámasorozatnak tartott Maffiózók főcíme legalább annyira emlékezetes maradt, mint maga a széria, pedig gyakorlatilag nem látunk mást, mint ahogy Tony Soprano New Jersey belvárosán keresztül hazavezet. Mégis, végig olyan érzést kelt bennünk a rövid filmecske, mintha a maffiavezér Tony a "birodalmát" járná körbe, erre az érzésre ráadásul rásegít az Alabama 3 - Woke up this morning című száma is, amely gyakorlatilag egy az egyben antihősünk figurájára illik.

Zene: Alabama 3 - Woke Up This Morning



7. Drót

A sorozatból kivágott realisztikus felvételek, vegyítve olyan tárgyak képeivel, amelyek egyértelművé teszik, hogy a bűn és annak üldözőinek világába kerültünk, rögtön beszippant. A széria címéhez hűen láthatjuk, ahogy a rendőrség bedrótoz több telefont is, hogy csapdát állítson a bűnözőknek, miközben a szemünk elé tárulnak Baltimore alvilágának drogüzletei is. Bár a legtöbb sorozat főcíme általában önálló kisfilmként is megállja a helyét, és inkább csak a széria hangulatát hivatott tükrözni, a Drót esetében direkt rövid jelenetekből vágták össze a nyitányt, amely minden évadban kissé eltér az előzőtől, de azok számára, akik követik a történetet, pontos képet ad arról, mi is zajlik az aktuális évadban. A főcím további különlegessége, hogy egy régi blues számot, a Way down in the hole-t használja aláfestő zenének, amelyet minden egyes évad során más-más neves előadó énekelt fel.

Zene: The Blind Boys of Alabama / Tom Waits / The Neville Brothers / DoMaJe / Steve Earle - Way Down in the Hole



6. The Pacific - A hős alakulat
Az HBO minisorozata a II. Világháború Csendes-óceáni hadszinterén játszódik, és a helyszín a főcím motívumaiban is visszaköszön. Steve Fuller grafikus az első pillanattól kezdve úgy álmodta képernyőre a széria nyitányát, hogy szén- és grafitrajzok adják majd a látványvilág jelentős részét, ám hogy az ellenséges japán fél is érzékletes legyen, ezért helyenként a szigetország művészetére jellemző tintarajzok és a vörös szín is megjelennek a The Pacific intrójában. Fuller elmondása szerint azért használt közeli felvételeket a skiccekről, hogy a szén porzása a harcok közbeni robbanásokra emlékeztessen. A nyitány Hollywood egyik legnevesebb zeneszerzőjének, Hans Zimmernek a műve.

Zene: Hans Zimmer – Honor (feat. James Fitzpatrick)



5. Carnivale - A vándorcirkusz
Bár a sorozat mindössze két évadot élt meg, így is 5 Emmy-díjat söpört be, köztük a legjobb főcímnek járót, amely Angus Wall és csapata keze munkáját dícséri. Mint azt a Trónok harcánál is látjuk majd, a kreatív szakember ezúttal is a történet egyik fontos eleméhez nyúlt, amelyet vizuálisan kibővített, és jelentős többlet tartalommal ruházott fel. Wall ötlete az volt, hogy a sztori egyik karakterét, a kártyajós Sofie-t veszi alapul, és az ő tarot kártyáin keresztül mutatja be a két világháború közti, vidéki Amerika sivárságát a nagy gazdasági válság idején. Az archív felvételeket így a tarotokon olvasható fogalmak szerint (úgy mint "Világ", "Halál" vagy "Ítélet") csokorba rendezte, hogy azok képet adjanak az akkori élet mindennapjairól.

Zene: Jeff Beal - Carnivale Main Title Theme



4. Sírhant művek

2003-ben a Sírhant művek nyitánya úttörőnek számított a sorozatok között, a később a True Blood felett atyáskodó Alan Ball nagyon helyesen úgy is jellemezte, mint "elegáns, moziszerű és tévésorozatra nem jellemző." A már-már álomszerű főcímhez Ball kérésére előbb készült el a különleges dallam, amelyet az Amerikai szépség zeneszerzője, a most már tizennégyszeres Oscar-jelölt Thomas Newman komponált, ugyanis a showrunner bevallása szerint fogalmuk sem volt, milyen főcímet is szeretnének látni majd az egyes részek előtt. A zenét és a pilot epizódot ezután elküldték az öt legnevesebb kreatív cégnek, mivel úgy gondolták, így elegendő ízelítőt kapnak abból a hangulatból, amelyet a nyitányban is viszont szerettek volna látni. A számtalan ötlet közül végül kiválasztották a lent is láthatót.

Zene: Thomas Newman - Six Feet Under: Main Title Theme



3. A törvény nevében

A sötét tónusú krimisorzathoz a főcím készítői azt a megoldást választották az első három rész forgatókönyvének elolvasása után, hogy "mozgó fényképeket" hoznak létre: az egyes karakterek sziluettjeit használják afféle ablakként az iparosodott és meglehetősen szennyezett louisianai tájra. Ezzel egyrészt azt kívánták érzékeltetni - ami a sorozatban is egyértelműen összeforr -, hogy az itt élő emberek és a környezetük roppantul szoros szimbiózisban élnek egymással, valamint, hogy a legtöbb karakter személyisége kettősséget mutat A törvény nevében-ben. Patrick Clarke és produkciós cége a fény és a sötétség ellentétére építette az intrót, de jelentős szerepet kapott a tűz is, amely a sorozatban is ismétlődő motívum. Az összkép Clarke szerint így már-már apokaliptikus hangulatot áraszt.

Zene: The Handsome Family - Far From Any Road



2. Trónok harca

Nem véletlenül nyerte meg a Trónok harca 2011-ben a legjobb főcímnek járó Emmy-díjat, hiszen Angus Wall szakember két Oscar-díjjal és egy szintén remek sorozatnyitányért begyűjtött Emmy-vel a vitrinjében vágott neki a feladatnak. Mivel a Tűz és Jég dala-ciklus rengeteg szereplőt mozgat a legkülönfélébb helyszíneken, ezért az elsődleges szempont az volt a főcímet illetőleg, hogy segítse a nézőt eligazodni ebben a bonyolult, ismeretlen világban, és Wallék szerint erre egy 3D-s térkép volt a legmegfelelőbb. Az intro alig 3 hónap alatt készült el, ráadásul 10 különböző verzióban, hiszen minden egyes részben csak azok a kastélyok és városok tűnnek fel a térképen, amelyek az adott epizódban is megjelennek helyszínként. Érdekesség, hogy a térképből fogaskerekekkel kiemelkedő várakról sosem készült makett: a tervezőasztalon megszületett rajzok rögtön a computer grafikusoknál kötöttek ki, majd a vágók keze alatt nyerte el a főcím a végleges formáját.

Zene: Ramin Djawadi - The Main Theme of Game of Thrones



1. True Blood - Inni és élni hagyni
A True Blood roppant hangulatus nyitányának készítői bevallottan úgy akarták megcsinálni a sorozat főcímét, hogy azt az érzést keltse, "mintha egy szajha betévedne egy imaházba", ezért is a rengeteg a szexualitásra és erőszakra, valamint a vallásra utaló kép a klipben. A másik fő szempont az volt, hogy mindezt olyan nézőpontból valósítsák meg, mintha "egy természetfeletti, ragadozó lény az árnyékból figyelné az emberi áldozatait." Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a kitűzött célt maximálisan sikerült teljesíteni, hiszen egy olykor ijesztő, olykor szexi, és néha nyomasztó miliőt kreáltak az intróban, némi humorral vegyítve. Pont, mint a sorozat.

Zene: Jace Everett - Bad things

2014-01-31

Tisztelt Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a jelen honlap cookie-kat használ olyan webes szolgáltatások és alkalmazások nyújtása céljából, melyek cookie-k nélkül nem lennének elérhetőek az Ön számára. A jelen honlap használatával Ön hozzájárul, hogy a böngészője fogadja a cookie-kat.

 

A cookie-k használatáról és a használatuk módosításáról itt tájékozódhat.


Többet ne jelenjen meg